Ustawianie świateł "na oko" jest niedopuszczalne i niebezpieczne dla innych kierowców.
ustawić światła należy mieć odpowiednie narządzie. Źle ustawione światła mogą być powodem
zatrzymania dowodu rejestracyjnego !
Jak samemu sprawdzić ustawienie reflektorów ?
Do ustawienia reflektorów niezbędne jest narzędzie diagnostyczne tzw. ekran świetlny, który bada
Wystarczy po zmroku podjechać do ściany budynku lub garażu i zatrzymać auto w odległości
4-5 metrów.
Wówczas, po włączeniu świateł mijania, na ścianie tej powinniśmy zobaczyć takie plamy świetlne, jak
na górnym rysunku. Łatwo zauważyć, że oba reflektory świecą wyżej w prawą stronę, co obrazują
załamane i biegnące ukośnie do góry granice światła. To jest właśnie cecha świateł mijania.
Zwróćmy uwagę, że wyraźnie widoczna musi być granica światła i cienia. Obie plamy świetlne powinny
Na rysunku środkowym widzimy wyraźnie, że lewy reflektor świeci zdecydowanie wyżej, a więc
Z kolei na prawym rysunku granica światła i cienia prawego reflektora jest nieprawidłowa, co wskazuje,
W takich przypadkach, a także w razie stwierdzenia, że granica światła i cienia jest niewyraźna, rozmyta,
Doświadczony kierowca, który oczywiście zna i rozumie zasadę działania świateł mijania, może
Oczywiście taki sposób nie pozwala na dokładne sprawdzenie, czy oba światła nie są ustawione za
Wszelakie odstępstwa od normy, naturalnie na własną odpowiedzialność, można korygować.
Jak ustawić światła w samochodzie | Autotest Polska
Wg informacji publikowanych w mediach, co trzeci samochód w Polsce ma nieprawidłowo
ustawione reflektory !
Jak samemu sprawdzić ustawienie reflektorów ?
Do ustawienia reflektorów niezbędne jest narzędzie diagnostyczne tzw. ekran świetlny, który bada
kąty padania światła i kąty odchylenia wiązki od osi pionowe i poziomej.
Istnieje również prosty, chociaż wysoce niedokładny sposób pobieżnej kontroli ustawienia
reflektorów, który może i powinien zastosować co jakiś czas każdy kierowca.
Wystarczy po zmroku podjechać do ściany budynku lub garażu i zatrzymać auto w odległości
4-5 metrów.
Wówczas, po włączeniu świateł mijania, na ścianie tej powinniśmy zobaczyć takie plamy świetlne, jak
na górnym rysunku. Łatwo zauważyć, że oba reflektory świecą wyżej w prawą stronę, co obrazują
załamane i biegnące ukośnie do góry granice światła. To jest właśnie cecha świateł mijania.
znajdować się na tej samej wysokości.
ustawienie świateł jest nieprawidłowe.
Z kolei na prawym rysunku granica światła i cienia prawego reflektora jest nieprawidłowa, co wskazuje,
że żarówka w reflektorze tym została obrócona, jest zatem zamontowana nieprawidłowo.
W takich przypadkach, a także w razie stwierdzenia, że granica światła i cienia jest niewyraźna, rozmyta,
powinniśmy to potraktować jako sygnał alarmowy i natychmiast pojechać do serwisu!
Doświadczony kierowca, który oczywiście zna i rozumie zasadę działania świateł mijania, może
praktycznie na co dzień dokonywać takiej pobieżnej kontroli, podczas podjeżdżania na skrzyżowaniu do
poprzedzającego pojazdu. Zwłaszcza na tylnej części autobusu lub ciężarówki bardzo dobrze widać, jak
świecą reflektory naszego auta. Jeśli wyraźnie świecimy komuś w tylną szybę i lusterka, to nasze światła
ustawione są za wysoko.
Oczywiście taki sposób nie pozwala na dokładne sprawdzenie, czy oba światła nie są ustawione za
wysoko i nie zastąpi kontroli na przyrządach. Pozwala natomiast łatwo wykryć ewidentne nieprawidłowości.
Wszelakie odstępstwa od normy, naturalnie na własną odpowiedzialność, można korygować.
Ustawiając światła należy również pamiętać żeby wcześniej ustawić korektor wysokości
reflektorów na "0" (zero) a auto powinno stać na równiej powierzchni.
____________
POWIĄZANE
źródło:
Doskonały poradnik. Nasi klienci zazwyczaj sami wymieniają oświetlenie w samochodach.
OdpowiedzUsuńMyślę, że samemu ciężko byłoby mi zobaczyć te różnice. Dlatego nawet z takimi drobnostkami jak wymiana świateł zgłaszam się do http://v-tronic.pl/. Przynajmniej mam pewność, że wszystko jest ok!
OdpowiedzUsuńBardzo pouczający post. Na pewno przyda się wielu kierowcom!
OdpowiedzUsuńHey There. I found your blog using msn. This is a very well written article.
OdpowiedzUsuńI will make sure to bookmark it and return to read more of
your useful information. Thanks for the post. I'll
definitely comeback.
Strasznie mnie to zaintrygowało!
OdpowiedzUsuńDobrze, że jak zgłaszasz się do https://flexrent.pl/ po samochód to masz go odpowiednio przygotowanego do jazdy. Nie musisz się zastanawiać czy odpowiednio są ustawione światła chociażby. Samochody są regularnie serwisowane, sprawdzane. Posiadają wszystkie opłaty na czas. Wsiadasz i jedziesz. Z własnym autem jest więcej problemów na pewno.
OdpowiedzUsuńW sumie ja z tym nigdy nie miałem żadnego problemu i po prostu ja lubię jeździć autem. Oczywiście bardzo ważną sprawa jest posiadanie ważnego ubezpieczenia OC.Również dzięki wpisowi https://kioskpolis.pl/co-znaczy-nnw-i-co-obejmuje-ubezpieczenie-nnw/#kotwica1 już wiem czym jest ubezpieczenie NNW.
OdpowiedzUsuńLepiej wybrać się z samochodem do serwisu, tam nie tylko wymienią żarówki ale także prawidłowo ustawią światła. Inaczej niestety można narazić się nawet na mandat a na pewno utrudnić jazdę innym uczestnikom ruchu jeśli światła będą ustawione zbyt wysoko. Ważne aby warsztaty zaopatrywały się w części, również oświetleniowe od dobrych producentów. Od 1923 roku w tej branży działa https://www.valeoservice.pl/pl i współpraca z nimi to bardzo dobre rozwiązanie.
OdpowiedzUsuń