środa, 2 października 2013

OC auta, 10 mitów wg Bankier oraz UFG


10 mitów na temat samochodowego OC

1. Tylko policja - podczas kontroli drogowej - może sprawdzić, czy masz ubezpieczenie OC
Mit. Od ponad roku brak OC może wykryć - bez kontroli drogowej - również system „wirtualny
policjant”, czyli specjalny program sprawdzający OC w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych 
administrowanej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Pamiętaj, że OC mogą też kontrolować 
inne instytucje, m.in.: wydziały komunikacji i straż graniczna.

2. Za jazdę bez OC auto zostanie odholowane na koszt właściciela
Mit. Od czterech lat nie obowiązuje już przepis o odholowywaniu auta za brak polisy OC. Parlament 
wykreślił ten zapis na wniosek sejmowej komisji Przyjazne Państwo. Nie zmienia to jednak faktu, że 
kierujący pojazdem bez OC zostanie ukarany przez policję mandatem w wysokości 50 złotych, a jego 
właściciel - gdy faktycznie nie ma tej polisy - karą sięgającą kilku tysięcy złotych, przez Ubezpieczeniowy 
Fundusz Gwarancyjny.

3. Kierowcy pojazdu, którego posiadacz nie ma aktualnego OC - nic nie grozi. 
To problem właściciela, który zapłaci karę za brak OC
Mit. Gdy spowodujesz wypadek takim nieubezpieczonym pojazdem, to solidarnie z właścicielem 
który nie wykupił OC, będziesz musiał oddać pieniądze wypłacone osobom poszkodowanym. 
Wypłaty świadczeń należnych poszkodowanym dokona Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, a 
następnie wystąpi do posiadacza i kierującego o zwrot całej wypłaconej sumy.

4. Jeżeli masz stare, niesprawne auto, którym i tak nie sposób jeździć – nie musisz kupować OC.
Mit. Obowiązujące przepisy nakładają na właściciela pojazdu konieczność posiadania aktualnego OC, tak 
długo, jak pojazd jest zarejestrowany – i to bez względu na to, czy jest on sprawny i używany, czy od 
miesięcy stoi w garażu lub warsztacie.

5. Jeżeli spowodowałeś wypadek cudzym pojazdem, firma ubezpieczeniowa nie uwzględni tego 
w twojej historii szkód przy kalkulacji składki na kolejny rok.
Mit. Ubezpieczyciele powszechnie sprawdzają – w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych UFG - 
historię szkód swoich klientów. W bazie znajdują się informacje zarówno o posiadaczach, jak i kierujących 
pojazdami, którymi spowodowane zostały wypadki. Większość firm ubezpieczeniowych nalicza wyższe 
składki OC za wypadki spowodowane, również cudzym pojazdem.

6. Zawyżając wielkość strat w wypadku drogowym, tak by naprawić inne usterki, nie związane 
bezpośrednio z tą kolizją – oszukujesz tylko ubezpieczyciela, który i tak ma dużo pieniędzy i na 
tym nie zbiednieje.
Mit. Pieniądze na odszkodowania pochodzą wyłącznie ze składek kierowców. Zatem zawyżone 
odszkodowania prowadzą do konieczności płacenia wyższych składek przez innych właścicieli pojazdów.

7. OC zawsze przedłuża się automatycznie, nawet jeżeli nie zdążyłeś zapłacić składki na 
kolejny rok.
Mit. Nie zawsze jest to prawda. Polisa OC nie przedłuży się na kolejny rok, gdy:
a) składka za ostatnie ubezpieczenie była płacona w ratach i nie została zapłacona w całości,
b) wypowiedziałeś to ubezpieczenie przed końcem okresu, na który umowa OC została zawarta,
c) kupiłeś używane auto - możesz korzystać z polisy poprzedniego właściciela tylko do końca okresu 
jej ważności.

8. Kupując używane auto, polisę OC możesz wypowiedzieć tylko w ciągu 30 dni. Jeśli tego nie 
zrobisz, ubezpieczenie automatycznie przedłuży się na kolejny rok.
Mit. Od lutego 2013 roku polisę OC poprzedniego właściciela możesz wypowiedzieć w dowolnym 
momencie, nie ma już ograniczenia 30 dni. Ale uwaga! Ubezpieczenie to jest ważne tylko do końca 
okresu, na który wykupił je poprzedni właściciel i nie przedłuża się automatycznie na kolejny rok. Jeżeli 
decydujesz się korzystać z OC poprzednika, pamiętaj sprawdzić - bezpośrednio u ubezpieczyciela, który 
wystawił tą polisę – czy na pewno jest ona ważna.

9. Obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów to kolejny podatek, który nabija kasę 
ubezpieczycielom.
Mit. Komunikacyjne OC to nie jest kolejny podatek, ale umowa z ubezpieczycielem dająca posiadaczowi 
pojazdu realną ochronę domowego budżetu - przed finansowymi skutkami wypadku, spowodowanego tym 
pojazdem. Gdyby nie było tego obowiązku ubezpieczania - kierowcy sami musieliby płacić ofiarom 
spowodowanych przez siebie wypadków pełne rekompensaty za ich szkody. Z kolei ofiary wypadków 
same musiałyby dochodzić należnych im odszkodowań bezpośrednio od sprawców.

10. Odszkodowania dla ofiar wypadków drogowych spowodowanych przez pojazdy bez OC lub 
nieznanych sprawców są finansowane z: ZUS-u, NFZ-u i budżetu państwa.
Mit. Na odszkodowania - dla ofiar wypadków drogowych spowodowanych przez pojazdy bez OC lub 
nieznanych sprawców - składają się wszyscy kierowcy wykupujący to obowiązkowe ubezpieczenie. 
Powyższe świadczenia dla poszkodowanych wypłaca bowiem Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. 
Z kolei Fundusz finansowany jest przez ubezpieczycieli, oferujących komunikacyjne OC, którzy 
przeznaczają na UFG część składki zebranej za te polisy. Każdy ubezpieczony posiadacz pojazdu 
dodatkowo finansuje zatem odszkodowania wypłacane, przez UFG, za nieubezpieczonych i nieznanych 
sprawców.

____________
POWIĄZANE

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękujemy za komentarz