poniedziałek, 10 marca 2014

Naprawa samochodu. Za co odpowiada warsztat ?

Co oznacza pojęcie sprzedaż konsumencka ?
---
Czy wiesz, że: Kupując części wraz z montażem, w razie problemów prywatny 
nabywca może powołać się na niezgodność towaru z umową, zgodnie z Ustawą 
z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
---
Naprawiając samochód zadbaj o to, żeby naprawa została potwierdzona 
szczegółową fakturą, obejmującą wykonane usługi i użyte części; zażądaj 
pisemnego potwierdzenia gwarancji na wykonaną usługę, np. w formie 
stosownej adnotacji na fakturze; unikaj samodzielnego dostarczania części.
Gwarancja na części i naprawę. Za co odpowiada warsztat?

W wielu warsztatach w przypadku usług wykonywanych na zlecenie prywatnych właścicieli 
aut niemal normą jest załatwianie wszystkiego „na gębę”, bez faktur i rachunków. W razie 
problemów trudno wtedy zrealizować jakiekolwiek roszczenia. Wyjaśniamy jaką gwarancję 
na naprawę powinniśmy dostać w warsztacie

Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że kupując towar lub usługę, możemy liczyć na gwarancję. 
W przypadku usług wykonywanych w serwisach samochodowych nie jest to wcale regułą. Warto 
wiedzieć, że najpoważniejszy oręż klientów, czyli przepisy konsumenckie dotyczące niezgodności 
towaru z umową, nie obejmują usług, a udzielenie gwarancji w przypadku usług serwisowych 
nie jest wcale obowiązkowe.

To nie znaczy oczywiście, że warsztat może bezkarnie zepsuć auto i nie poniesie za to konsekwencji. 

Niezadowolony właściciel auta może się powołać na ogólne zapisy kodeksu cywilnego i na ich 
podstawie domagać się usunięcia wad lub rekompensaty. Większość poważnych warsztatów 
ma wykupione ubezpieczenia OC, które w przypadku poważniejszych wpadek, np. zatarcia 
silnika czy wypadku spowodowanego błędami mechaników, powinny pokryć szkody 
poniesione przez klienta.

Niestety, mimo to wyegzekwowanie należności często wymaga np. skierowania sprawy do sądu 
lub uzyskania opinii rzeczoznawcy, a to trwa i kosztuje.

Część w komplecie z montażem

Nieco łatwiej jest dochodzić swoich praw, jeśli przy okazji wykonania usługi w aucie zamontowano 
też części dostarczone przez warsztat. W takiej sytuacji, jeżeli naprawę zleciła osoba prywatna, mamy 
do czynienia z tzw. sprzedażą konsumencką, w przypadku której można powołać się na niezgodność 
towaru z usługą.

Nawet jeśli warsztat nie udzielił gwarancji, to i tak jako sprzedawca przez dwa lata odpowiada 
za to, czy zamontowana część działa tak, jak powinna, choć oczywiście odpowiedzialność ta nie 
dotyczy zużycia eksploatacyjnego. 

Klient może zażądać usunięcia niezgodności z umową (inaczej niż w przypadku gwarancji, gdzie 
warunki podaje gwarant) przez naprawę auta lub obniżenie ceny lub nawet odstąpienie od umowy, 
choć w praktyce to sprzedawca decyduje, czy towar wymieni, czy naprawi. Z żądaniami należy 
występować na piśmie – jeśli sprzedawca nie odpowie w ciągu 14 dni, można przyjąć, że się z nimi 
zgodził.

Partactwo czy oszustwo?

Często zdarza się, że powodem problemów z autem nie jest wcale fuszerka albo brak wiedzy mechanika, 
ale celowe wprowadzenie właściciela pojazdu w błąd. Bywa też i tak, że np. samochód psuje się, bo 
nie wymieniono w nim oleju czy paska rozrządu, chociaż wcześniej klient za takie usługi zapłacił.

W sytuacji kiedy wydaje się nam, że mogliśmy zostać oszukani, przed ponowną wizytą w serwisie warto 
postarać się o opinię rzeczoznawcy. Zdarza się oczywiście, że do takich sytuacji dochodzi na skutek 
niedopatrzenia, częściej jednak jest to po prostu oszustwo. W takiej sytuacji, szczególnie jeśli przyłapany 
warsztat nie chce dobrowolnie współpracować, a oszustwo można udowodnić, to nawet dla zasady warto 
zgłosić sprawę policji lub prokuraturze.

Zakup części w warsztacie


Wielu klientów przywozi do warsztatu samodzielnie kupione części. Można w ten sposób sporo 
zaoszczędzić, bo serwisy często doliczają wysokie marże, tyle że nie zawsze warto. Kupując części 
wraz z montażem, w razie problemów prywatny nabywca może powołać się na niezgodność 
towaru z umową, zgodnie z Ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży 
konsumenckiej. Przepisy konsumenckie zapewniają ochronę nawet przez dwa lata od daty zakupu 
towaru, określają też, ile czasu ma sprzedawca, żeby odpowiedzieć na roszczenie.

O tym powinieneś pamiętać

Konkurencja na rynku motoryzacyjnym jest olbrzymia, więc warsztaty prześcigają się w obietnicach, 
również tych dotyczących gwarancji na usługi. Jeśli chcesz być pewien, że będziesz mógł z niej skorzystać:
zadbaj o to, żeby naprawa została potwierdzona szczegółową fakturą, obejmującą wykonane 
usługi i użyte części; zażądaj pisemnego potwierdzenia gwarancji na wykonaną usługę, np. 
w formie stosownej adnotacji na fakturze; unikaj samodzielnego dostarczania części.


---
co to sprzedaż konsumencka?

4 komentarze:

  1. Dobrze wiedzieć takie rzeczy, mnie już wiele razy chcieli przekręcić na nie mała sumę, bo zobaczyli, że jestem kobietą i że się nie znam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Samochód należy również regularnie diagnozować pod kątem występujących w nim problemów. Jeszcze do niedawna nie byłoby to możliwe bez wizyty w warsztacie samochodowym. Na szczęście dziś jest inaczej - wystarczy zaopatrzyć się w ten program: https://www.sdprog.com/ który umożliwia samodzielną diagnozę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobrze nawet w razie czego mieć namiar na warsztat czy serwis samochodowy, żeby jak coś niespodziewanego wypadnie to wtedy nie szukać. Na przykład godny polecenia jest Auto Józefów automatyczne skrzynie biegów warszawa . Tam naprawią każdy rodzaj skrzyni.

    OdpowiedzUsuń
  4. Przydatne informacje można znaleźć w tym wpisie na pewno. Regeneracja wtryskiwaczy Toruń czeka moje auto w najbliższym czasie i dobrze wiedzieć czego mogę od warsztatu wymagać w zakresie naprawy i ogólnie obsługi. Zależy mi aby zadanie było wykonane w pełni profesjonalnie.

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za komentarz