Czasami, mimo iż jeździmy ostrożnie, ktoś inny uderzy w nasz samochód.
Wówczas czeka nas likwidacja szkody z OC właściciela samochodu, który
w nas wjechał. Jeżeli odpowiednio się przygotujemy możemy przyspieszyć
cały proces i zmniejszyć stres z nim związany.
Najczęstsze przyczyny wydłużenia decyzji merytorycznej ze strony ubezpieczyciela,
Najczęstsze przyczyny wydłużenia decyzji merytorycznej ze strony ubezpieczyciela,
wynikają z opóźnienia w dostarczeniu dokumentów przez sprawcę lub poszkodowanego.
Jak przyspieszyć cały proces?
1. Potwierdzenie sprawcy
W przypadku zgłoszenia szkody w ramach odpowiedzialności cywilnej posiadaczy
1. Potwierdzenie sprawcy
W przypadku zgłoszenia szkody w ramach odpowiedzialności cywilnej posiadaczy
pojazdów mechanicznych do ubezpieczyciela wymagane jest uzyskanie potwierdzenia
okoliczności przez sprawcę zdarzenia. W tym celu zakład ubezpieczeń przesyła do sprawcy
druk, z prośbą o jego wypełnienie. Niestety, często druki te nie są odsyłane w wyznaczonym
terminie lub nie trafiają do ubezpieczyciela wcale.
Właściciele polisy, z której zgłaszana jest szkoda OC, niejednokrotnie myślą, że nieodesłanie
Właściciele polisy, z której zgłaszana jest szkoda OC, niejednokrotnie myślą, że nieodesłanie
przez nich druków potwierdzenia okoliczności oraz unikanie kontaktów z ubezpieczycielem będą
skutkowały odmową wypłaty odszkodowania, a tym samym nie utracą zniżek. Jest to myślenie
błędne, ponieważ ubezpieczyciel, jeżeli wyczerpie możliwość uzyskania odpowiedzi od sprawcy,
to - nawet pomimo braku potwierdzenia okoliczności zdarzenia - może zdecydować o wypłacie
odszkodowania w sytuacjach, w których wina za spowodowanie kolizji nie budzi wątpliwości.
Opóźnienia w uzyskaniu potwierdzenia od sprawcy mogą wynikać z braku zgłoszenia do
Opóźnienia w uzyskaniu potwierdzenia od sprawcy mogą wynikać z braku zgłoszenia do
ubezpieczyciela faktu zbycia pojazdu, przedmiotu ubezpieczenia. W sytuacji, gdy sprzedajemy
swój samochód, jesteśmy zobowiązani do zawiadomienia o tym zakładu ubezpieczeń. Jeżeli tego
nie zrobimy, to oczywiście, w momencie sprzedaży polisa OC przechodzi na nowego nabywcę,
ale w razie ewentualnej szkody, druki z potwierdzeniem okoliczności kolizji zostaną wysłane do
zbywcy (poprzedniego właściciela), który z kolizją nie ma nic wspólnego. Wówczas, zazwyczaj
po kilkunastu dniach, zbywca kontaktuje się z firmą ubezpieczeniową informując, że pojazd sprzedał.
Następnie uzupełniane są dane nowego właściciela pojazdu i ponownie wysyłane jest pismo
do właściwego sprawcy. Brak aktualnej informacji o właścicielu pojazdu znacznie wydłuża
postępowanie likwidacyjne.
Podobnie jest z notatką policyjną z miejsca zdarzenia, która niejednokrotnie dociera do
Podobnie jest z notatką policyjną z miejsca zdarzenia, która niejednokrotnie dociera do
ubezpieczyciela z opóźnieniem.
2. Udostępnienie dowodu rejestracyjnego samochodu poszkodowanego
Opóźnienia w przedstawieniu do wglądu ubezpieczyciela dowodu rejestracyjnego pojazdu
2. Udostępnienie dowodu rejestracyjnego samochodu poszkodowanego
Opóźnienia w przedstawieniu do wglądu ubezpieczyciela dowodu rejestracyjnego pojazdu
poszkodowanego również przedłuża wydanie decyzji merytorycznej w szkodzie. Dokument ten
jest niezbędny, ponieważ wskazuje właściciela lub właścicieli pojazdu, w tym banki i firmy leasingowe,
które są upoważnione do odbioru odszkodowania. Dowód rejestracyjny może zostać zastąpiony
decyzją o rejestracji lub w uzasadnionych przypadkach kartą pojazdu, jednak bez dokumentu
potwierdzającego prawa własności, decyzja o wypłacie odszkodowania nie może zostać wydana.
Podobnie w sytuacji przedstawienia nieaktualnego dowodu rejestracyjnego po zakupie pojazdu i
Podobnie w sytuacji przedstawienia nieaktualnego dowodu rejestracyjnego po zakupie pojazdu i
okazanie jedynie umowy kupna sprzedaży, bez potwierdzenia jej autentyczności w Wydziale
Komunikacji lub Starostwie, czy też okazania do wglądu potwierdzenia uiszczenia obowiązkowego
podatku od czynności cywilnoprawnych na druku PCC-3, ubezpieczyciel nie będzie miał pewności
co do właścicieli pojazdu i wypłata odszkodowania nie będzie możliwa.
3. Wspólne stanowisko współwłaścicieli
Dodatkowo częstym problemem jest brak zgody wszystkich właścicieli pojazdu do przekazania
3. Wspólne stanowisko współwłaścicieli
Dodatkowo częstym problemem jest brak zgody wszystkich właścicieli pojazdu do przekazania
należności z odszkodowania w określony sposób. Należy wyjaśnić, iż wszyscy właściciele pojazdu
są uprawnieni do odbioru odszkodowania w swojej części i wypłata całości na rzecz jednego z nich
możliwa jest po uzyskaniu akceptacji przez wszystkich pozostałych. Dotyczy to zarówno osób
fizycznych, jak i instytucji, w tym banków i firm leasingowych. Dotyczy to szkód zgłoszonych
z każdego rodzaju ubezpieczenia, OC, Casco, ubezpieczeń mieszkaniowych, rolnych i innych,
gdzie na przedmiocie ubezpieczyciela ustanowiona jest cesja lub został nabyty na podstawie umowy
leasingowej lub stanowi wspólny majątek kilku osób. Niezwłocznie po ustaleniu rozmiaru szkody
zakład ubezpieczeń przesyła zapytanie do leasingodawcy lub cesjonariusza z pytaniem o sposób
wypłaty odszkodowania. Dopiero po uzyskaniu odpowiedzi, np. zgody na wypłatę odszkodowania
w celu jego naprawy, możliwe jest zajęcie stanowiska i ewentualna wypłata odszkodowania.
Poszkodowany ma możliwość poinformowania kredytodawcy o zaistniałej szkodzie równolegle
ze zgłoszeniem szkody do ubezpieczyciela, co może przyspieszyć wydanie przez niego zgody.
4. Podanie sposobu wypłaty odszkodowania
Często poszkodowani zwlekają z podaniem dyspozycji wypłaty odszkodowania. Funkcjonuje
4. Podanie sposobu wypłaty odszkodowania
Często poszkodowani zwlekają z podaniem dyspozycji wypłaty odszkodowania. Funkcjonuje
wśród nich przeświadczenie, że raz dokonana wypłata należności oznacza koniec postępowania
likwidacyjnego i w sytuacji poniesienia wyższych kosztów związanych z naprawą, nie będą mogli
ubiegać się o dopłatę. Jest to mit. Należy pamiętać, że kosztorys ubezpieczyciela i wyliczona wysokość
odszkodowania stanowi tzw. kwotę bezsporną. W sytuacji, gdy poszkodowany udokumentuje
poniesienie wyższych kosztów naprawy, może zwrócić się do ubezpieczyciela o wyrównanie różnicy.
Dokonanie wypłaty wspomnianej kwoty bezspornej w żaden sposób nie zamyka drogi do składania
dodatkowych roszczeń.
Podsumowując współpraca z ubezpieczycielem i dostarczanie dokumentów wymaganych
do likwidacji szkody w możliwie najkrótszym terminie, mogą znacznie przyspieszyć proces
likwidacji szkody i czas niezbędny do naprawy naszego auta po stłuczce, a także pokrycia
kosztów innych czynności, strat związanych ze szkodą, czy usług, jak wynajem pojazdu
zastępczego, holowanie i inne. Dzięki współpracy obu stron, postępowanie będzie mogło
zakończyć się w odpowiednio krótkim czasie.
Podsumowując współpraca z ubezpieczycielem i dostarczanie dokumentów wymaganych
do likwidacji szkody w możliwie najkrótszym terminie, mogą znacznie przyspieszyć proces
likwidacji szkody i czas niezbędny do naprawy naszego auta po stłuczce, a także pokrycia
kosztów innych czynności, strat związanych ze szkodą, czy usług, jak wynajem pojazdu
zastępczego, holowanie i inne. Dzięki współpracy obu stron, postępowanie będzie mogło
zakończyć się w odpowiednio krótkim czasie.
Autor,
Maciej Kubinowski, koordynator ds. merytorycznej likwidacji szkód http://www.money.pl
Maciej Kubinowski, koordynator ds. merytorycznej likwidacji szkód http://www.money.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękujemy za komentarz