wtorek, 21 stycznia 2014

Jazda zimą


Ekojazda pozwala na zaoszczędzenie paliwa oraz zmniejszenie emisji 
zanieczyszczeń do powietrza. Przypominamy, jak stosować się do jej reguł zimą.

Założenia są te same o każdej porze roku, ale w trudnych warunkach pogodowych 
i niskich temperaturach mają jeszcze większy wpływ na bezpieczeństwo wszystkich 
uczestników ruchu drogowego. Szybka jazda tylko pozornie skraca czas dojazdu do celu, 
bardzo widocznie jednak podnosi zużycie paliwa i jest nieekologiczna. Mimo, że większość 
Polaków deklaruje stosowanie reguł ekojazdy, to wielu nadal łamie jej podstawowe zasady.

Jedną z podstawowych jest płynna jazda ze stałą prędkością, bez nagłego przyspieszania 
i hamowania. Bieg należy zmienić na wyższy tak szybko, jak to tylko możliwe (ok. 2 000 obr.
/min. w silnikach benzynowych i 2 500 obr./min. w wysokoprężnych). Redukcja biegu powinna 
mieć miejsce gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min. Pamiętajmy, że z prędkością 50 km/h 
powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu.

Podczas jazdy zaleca się przyspieszanie poprzez wciśnięcie 3/4 pedału gazu. Ważne też, aby 
nie wrzucać "luzu" podczas dojeżdżania do skrzyżowania lub zatrzymywania się. W czasie 
postoju dłuższego niż 1 min. warto wyłączyć silnik samochodu.

Do zwiększenia spalania przyczynia się niepotrzebne obciążenie pojazdu - warto więc opróżnić 
bagażnik ze zbędnych elementów i bez potrzeby nie jeździć z zamontowanym bagażnikiem 
dachowym. Istotne jest również regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

Odśnieżanie autostrady w Kanadzie / rok 2013